- 2022-07-20
- Zdrowie
Jeśli zdarzyło Ci się kupować CBD, z całą pewnością w Twojej głowie pojawiło się następujące pytanie:
dlaczego CBD jest takie drogie?!
Na aktualne ceny detaliczne CBD ma wpływ kilka czynników. Większość z nich wiąże się z faktem, że hodowla konopi, ich przetwarzanie i wykorzystanie w celach konsumpcyjnych to w Polsce nowość.
Ale oprócz tego są jeszcze inne ciekawe kwestie… Zagłębmy się więc w ten temat!
Słabo wykonane produkty i podróbki są po prostu drogie
Niestety sektor CBD nie uchronił się przed oszustami i naciągaczami. Jak wspomnieliśmy wcześniej, serwis Amazon zabrania sprzedawania na swoich aukcjach produktów z CBD, jednak nie wszystkich to odstrasza. Co więcej niektórzy sprzedawcy promują swój towar w sposób, który wprowadza klientów w przekonanie, że trafili na okazję życia – ogromną ilość CBD w niewiarygodnie niskiej cenie.
Są też firmy, które wytwarzają produkty gorszej jakości, nie stosując żadnych środków w zakresie jej kontroli, a mimo to żądają za nie dużych pieniędzy. Deklarowane ilości CBD niezgodne z faktycznym stanem rzeczy i błędne oznakowanie należą do najbardziej rozpowszechnionych zarzutów wobec produktów z CBD.
Dystrybucja i marketing CBD to nie bułka z masłem
Jednym z głównych czynników wpływających na wysoką cenę CBD jest dystrybucja produktów na małą skalę.
Wiele dużych punktów sprzedaży detalicznej, takich jak sklepy spożywcze, apteki i sklepy z suplementami diety, nie chcą sprzedawać produktów CBD lub oferują bardzo ograniczony asortyment. Problem ten wynika z kwestii prawnych, błędnych przekonań na temat konopi oraz nieuczciwych graczy w branży. Krótko mówiąc wielu sprzedawców postrzega CBD jako potencjalne ryzyko.
Takie podejście praktycznie uniemożliwia dystrybucję na szeroką skalę. Dzięki sile nabywczej dużych sieci detalicznych zazwyczaj udaje się zmniejszyć koszt dystrybucji i dostawy, co z kolei przekłada się na niższą cenę produktu końcowego dla klienta.
Część dużych platform internetowych, jak np. Amazon, nie dopuszcza nawet możliwości sprzedaży produktów CBD. Oczywiście są osoby, które łamią tę zasadę, jednakże większość produktów wystawionych w serwisie Amazon nie jest autentyczna. Więcej na ten temat opowiemy nieco później.
Sprzedawcy CBD napotykają na swej drodze także ograniczenia w zakresie marketingu. Silniki największych wyszukiwarek, portale społecznościowe i serwisy umożliwiające emisję filmów poważnie ograniczają lub zakazują reklamy CBD, co utrudnia dotarcie do grupy odbiorców docelowych. Ta bariera powoduje, że firmy zajmujące się sprzedażą CBD muszą szukać innych, bardziej pracochłonnych sposobów na marketing. Również z tego powodu CBD jest tak drogie.
Ekstrakcja i rafinacja kannabinoidów to skomplikowany proces
Kolejny krok procesu również wpływa na wysoką cenę CBD.
Byłoby wspaniale, gdyby ekstrakcja CBD polegała po prostu na wyciskaniu oleju z kwiatów konopi, ale niestety nie działa to w ten sposób. Proces ten jest dość skomplikowany i wymaga użycia drogich, precyzyjnie skalibrowanych maszyn.
Ekstrakcja CBD i innych kannabinoidów z konopi odbywa się dwoma sposobami: przy pomocy etanolu oraz z użyciem dwutlenku węgla w stanie nadkrytycznym (CO2).
Dzięki obu tym metodom użytym w prawidłowy sposób, otrzymuje się całkowicie bezpieczne produkty, ale etanol jest tańszy. Umożliwia on także łatwiejsze podniesienie efektywności produkcji w porównaniu z ekstrakcją przy pomocy CO2.
Z tej drugiej opcji najczęściej korzystają firmy wytwarzające mniejsze partie towaru. Ekstrakcja przy pomocy CO2 pozwala na wydobycie z konopi większej ilości związków i może prowadzić do uzyskania produktów o bardzo wysokiej jakości, jednakże jest ona znacznie droższym i bardziej skomplikowanym procesem. W rezultacie tzw. „butikowe” marki produkujące niewielkie partie towaru, zazwyczaj oferują swoje produkty w wyższych cenach, niż masowa konkurencja.
Oba sposoby ekstrakcji pozwalają na uzyskanie z konopi ekstraktu o pełnym spektrum działania, który zawiera CBD, mniej znaczące kannabinoidy i inne związki roślinne, takie jak olejki eteryczne i terpeny. Niektóre firmy wykorzystują to w swoich produktach.
Aby wytworzyć produkt z CBD bez THC* i uzyskać szerokie spektrum działania, należy poddać ekstrakt z konopi dalszej obróbce.
Wielokrotne oczyszczanie substancji może zaowocować uzyskaniem czystego CBD lub izolatu CBD do użytku w produktach, jednak innowacje niezbędne do przeprowadzania tego procesu w bardziej efektywny sposób są kosztowne i wpływają na cenę końcową produktu.
Na czym polega ekstrakcja CBD
Na czym polega ekstrakcja olejków konopnych metodą nadkrytyczną CO2? Dlaczego jest ona korzystniejsza dla składu olejków konopnych niż inne metody ekstrakcji? Co zawierają olejki konopne? Opowiada Ewa Melania Gryt, ekspertka DobreKonopie.pl
Rozwój technologii, utrzymanie dobrych praktyk i kontrola jakości wymagają dużych inwestycji
Działalność renomowanych firm, wytwarzających produkty z CBD nie ogranicza się tylko do samej produkcji i marketingu. Marki takie angażują się w szeroko zakrojone badania, przestrzegają dobrych praktyk w zakresie produkcji oraz przeprowadzają rygorystyczne kontrole jakości i testy, aby tworzyć najwyższej jakości produkty. Wszystkie te inicjatywy wymagają wsparcia wykwalifikowanych, doświadczonych i znających się na rzeczy pracowników laboratoriów, niezwykle zaawansowanego sprzętu oraz cieszących się nieposzlakowaną opinią partnerów zewnętrznych. Wszystko to podnosi koszt produktów.
W przypadku braku odpowiedniej kadry i najwyższej klasy sprzętu, jakość i efektywność mogą znacznie ucierpieć. Chociaż wytwarzając produkty, które mają wspierać zdrowie i dobre samopoczucie, nigdy nie powinno się iść na skróty, wiele firm jednak działa w ten sposób, jednocześnie żądając od konsumentów wysokiej ceny za swój towar.
Jednym ze sposobów na zapewnienie sobie spokoju ducha podczas stosowania olejku CBD, jest zawężenie poszukiwań sprzedawcy do firm, które testują swoje produkty na każdym etapie procesu produkcji. Znani producenci korzystają z usług laboratoriów zewnętrznych, które na ich zlecenie przeprowadzają niezależne testy partii produktów i zapewniają wyniki wykonanych badań, zwane również Świadectwem Badań. Ten dokument dostarcza informacji na temat składu produktu i stanowi gwarancję, że na żadnym etapie jego produkcji nie użyto szkodliwych substancji chemicznych.
Instytucje finansowe nie zawsze wspierają firmy zajmujące się CBD
Chociaż na podstawie oczywistych błędów, które spowodowały krach na rynku nieruchomości pod koniec lat 2000 i wynikającą z niego reakcję łańcuchową mogłoby się wydawać inaczej, banki i inne instytucje finansowe raczej niechętnie podejmują ryzyko.
I mimo rosnącej w Polsce akceptacji społecznej dla konopi i ich pochodnych, dostawcy usług finansowych wciąż uważają działalność związaną z CBD za ryzykowną. W rezultacie wiele firm działających w tym obszarze ma problem z uzyskaniem kredytu i obsługą płatności. Banki i agenci rozliczeniowi, który decydują się na współpracę z firmami z sektora CBD, mogą pobierać wyższe opłaty za swoje usługi. Przekłada się to na cenę produktów.
Ze względu na tę kwestię, producenci i sprzedawcy CBD często poszukują prywatnych inwestorów. Takie osoby zazwyczaj oczekują szybkiego zwrotu, co z kolei przekładać może się na koszt produktów.
Jednym z głównych czynników wpływających na wysoką cenę CBD jest dystrybucja produktów na małą skalę.
Wiele dużych punktów sprzedaży detalicznej, takich jak sklepy spożywcze, apteki i sklepy z suplementami diety, nie chcą sprzedawać produktów CBD lub oferują bardzo ograniczony asortyment. Problem ten wynika z kwestii prawnych, błędnych przekonań na temat konopi oraz nieuczciwych graczy w branży. Krótko mówiąc wielu sprzedawców postrzega CBD jako potencjalne ryzyko.
Takie podejście praktycznie uniemożliwia dystrybucję na szeroką skalę. Dzięki sile nabywczej dużych sieci detalicznych zazwyczaj udaje się zmniejszyć koszt dystrybucji i dostawy, co z kolei przekłada się na niższą cenę produktu końcowego dla klienta.
Część dużych platform internetowych, jak np. Amazon, nie dopuszcza nawet możliwości sprzedaży produktów CBD. Oczywiście są osoby, które łamią tę zasadę, jednakże większość produktów wystawionych w serwisie Amazon nie jest autentyczna. Więcej na ten temat opowiemy nieco później.
Sprzedawcy CBD napotykają na swej drodze także ograniczenia w zakresie marketingu. Silniki największych wyszukiwarek, portale społecznościowe i serwisy umożliwiające emisję filmów poważnie ograniczają lub zakazują reklamy CBD, co utrudnia dotarcie do grupy odbiorców docelowych. Ta bariera powoduje, że firmy zajmujące się sprzedażą CBD muszą szukać innych, bardziej pracochłonnych sposobów na marketing. Również z tego powodu CBD jest tak drogie.
Konopie stanowią spore wyzwanie dla hodowców
Aby odpowiedzieć na pytanie o wysoką cenę olejku CBD, trzeba najpierw zapoznać się z aktualnie wykorzystywanymi metodami uprawy.
Hodowla konopi wiąże się z wyzwaniami, z którymi rzadko kto miał wcześniej do czynienia. Dotyczy to zwłaszcza gospodarstw, które przestawiły się z uprawy warzyw i owoców.
W przeciwieństwie do nich konopie wymagają dużo pracy wykonywanej osobiście przez człowieka, a także sporo uwagi podczas fazy wzrostu. Na przykład, jeśli rośliny konopi produkują więcej THC (związku, który w marihuanie odpowiada za stan odurzenia), niż prawnie dozwolona ilość, muszą one zostać zniszczone. Hodowcy są wobec tego zobowiązani stale monitorować sytuację, aby uniknąć katastrofy, jaką byłaby konieczność zniszczenia całych plonów.
Sam zbiór konopi to kolejna kwestia, którą warto tu poruszyć. Dojrzałe rośliny co prawda można zbierać za pomocą kombajnów, ale takim sprzętem dysponują zazwyczaj rolnicy, uprawiający zboża. Hodowcy truskawek czy pomidorów rzadko miewają na swoim wyposażeniu tak zaawansowany sprzęt.
Dodatkowo kombajny zbożowe są po prostu zbyt drogie, aby używać ich przy nowych uprawach. W rezultacie wielu hodowców konopi zbiera plony ręcznie.
Na koniec konopie muszą zostać wysuszone. To wymaga posiadania dużego, zadaszonego pomieszczenia i odpowiednich warunków.
Te kwestie podnoszą koszt uprawy, a w rezultacie również wartość produktu końcowego. I chociaż ostatnio ceny produktów z CBD zaczęły spadać i niewykluczone, że wkrótce ich poziom się ustabilizuje, konsumenci końcowi zauważą tę różnicę dopiero po jakimś czasie ze względu na stany magazynowe sprzedawców.
Cena CBD
Na postrzeganie ceny produktów z CBD wpływ ma również podejście konsumentów.
Najlepiej jest analizować ceny produktów CBD w przeliczeniu na miligram, ponieważ wyższe stężenia tej substancji zazwyczaj okazują się bardziej efektywne kosztowo. Ale większość ludzi, którzy chcą spróbować CBD po raz pierwszy, decyduje się na produkt z niską koncentracją tej substancji, co może prowadzić do przekonania, że długoterminowe koszty stosowania CBD są zaporowe.