- 2022-07-20
- Co nowego u nas?
Coraz więcej firm w Polsce stawia na pierwszym miejscu szeroko rozumianą ekologię: autentyczność, prawdziwe wartości, działanie dla dobra innych. Nagrodą za to jest lojalność pracowników i klientów, które przekładają się na sukces firmy. Jak to zrobić? Zobacz przykłady trzech polskich firm z różnych branż.
Także w polskim biznesie zaczynają liczyć się dobra energia, autentyczność, uczciwa motywacja oparta na przynoszeniu innym korzyści, usług i produktów stworzonych z najlepszych komponentów. Firmy działające zgodnie z wartościami są także w Polsce, jest w nich dobra energia i zerowa rotacja pracowników. Co więcej, taką firmą można stać się na każdym etapie działalności.
Konopie dla Ziemi
Kilkanaście lat temu Ewa Melania Gryt założyła w rodzinnych Katowicach firmę General Hemp Marketing. Spółka jest jednym z pierwszych w Polsce producentów wyrobi z konopi siewnych z własnych upraw, które wypuszcza na rynek pod marką DobreKonopie.pl. W firmie panuje domowa atmosfera, bo pracownicy czują się w niej bardziej jak rodzina niż zespół na etatach i nie ma tu ludzi z przypadku.
– Wszystkich nas, począwszy od Ewy łączy wspólny cel: chcemy działać w zgodzie z naturą i pomagać ludziom – mówi Anna Kozar, menadżerka DobreKonopie.pl
Jako gatunek uzurpujemy sobie prawo do zmiany natury, a natura rządzi się swoimi prawami i do tego trzeba podejść z pokorą. Tworzymy prawa, które potem obracają się przeciwko nam. Eksploatujemy Ziemię bez żadnych ograniczeń, a potem nasze ciała i dusze chorują – dodaje Ewa Melania Gryt. – Jako część tego świata musimy dostosować się do praw natury, a nie wymyślać własne, które są przeciwko życiu. Swoim działaniem związanym z uprawą konopi staramy się przywoływać naturalny porządek świata, który nam wszystkim się należy.
Dodaje, że jej fascynacja konopiami zaczęła się od informacji, że z jednego hektara rocznych konopi można uzyskać 2,5 razy więcej celulozy niż z hektara rocznego przyrostu 60-letniego lasu. Wtedy zajęła się szukaniem sposobu na produkcję celulozy konopnej i choć go stworzyła, to wciąż pracuje nad modelem produkcji, w którym nie będą powstawały uboczne produkty szkodliwe dla środowiska.
Aby wytwarzać celulozę, zaczęła uprawiać konopie siewne, które dzięki głębokiemu systemowi korzeniowemu mają zbawienny wpływ na wyjałowioną ziemię. Odkryła też ich korzystne działanie na zdrowie i rozpoczęła produkcję olejków CBD i CBG oraz przetwórstwo nasion konopi, z których powstają oleje spożywcze, mąki i odżywki białkowe. W biznesie nie zapomina, że jej najwyższymi wartościami są dbałość o środowisko i o życie ludzkie.
Ewa Melania Gryt, właścicielka marki Dobrekonopie.pl
Rozprawa z mitem o olejkach CBD
W siłę natury głęboko wierzy również Renata Ambasz, założycielka marki Ambasz produkująca organiczne kosmetyki aromaterapeutyczne. Jej firma nie idzie na kompromisy – olejki aromaterapeutyczne używane w kosmetykach są organiczne. Oznacza to, że rośliny, z których się je pozyskuje rosną na specjalnych glebach i w określonym klimacie, zbiory odbywają się w odpowiedniej porze roku, a nawet porze dnia, kiedy olejki eteryczne w naturalny sposób podnoszą się w górne partie roślin. Odpowiednie przechowywanie, destylacja – to wszystko wpływa na cenę olejku. A ta może dobiegać do 600 zł za 10 ml. Jednak dodawane do kosmetyków oznaczają niezwykłe doznania węchowe, pozytywne działanie na ośrodkowy układ nerwowy i skórę.
Większość tego, co pochodzi z laboratorium, tak jak większość dostępnych w sklepach kosmetyków, jest tanie, proste, ale też inwazyjne, nieholistyczne i obciążające organizm –
mówi Renata Ambasz. – Brak świadomości powoduje, że pomimo zagrożeń dla zdrowia, ludzie masowo korzystają z tych produktów. Do tego dochodzi powtarzany przez koncerny mit, że to co naturalne działa bardzo powoli. Prawda jest taka, że prawdziwe naturalne składniki są bardzo drogie i stosowanie ich jest luksusem. Bez względu na koszty postanowiłam oferować coś, co jest zgodne z naturą, żeby świadome kobiety miały wybór.
Karmić ciało i ducha
W bielskiej firmie Davis, która produkuje tkaniny obiciowe do przemysłu meblowego, panuje ekologia w zarządzaniu. Jest ono oparte na zaufaniu i dobrej energii.
Właściciel firmy ma zaufanie do zatrudnionych na różnych szczeblach ekspertów i specjalistów, pozwala im na rozwinięcie skrzydeł, co jest najlepszym wariantem rozwoju – tłumaczy Ewa Podhajska, kierownik ds. marketingu w Davis. – Dobra energia, którą tu się czuje, relacje rodzinno-przyjacielskie i dobry przykład idą „z góry”. Pracownik jest tu przede wszystkim traktowany jako człowiek.
W Davis dbałość o pracownika idzie o wiele dalej, bo jedną z głównych wartości firmy jest zdrowie psychofizyczne człowieka. Dlatego w firmie organizowane są m.in. ogólnodostępne warsztaty z dziedzin, które o tę sferę pomagają zadbać i utrzymywać w dobrej formie, m.in. zajęcia z jogi. – Propagowanie zdrowego stylu życia, odżywiania i świadome sięganie po naturalne produkty traktujemy priorytetowo. Trzeba dobrze karmić ducha, wtedy też ciało jest zdrowe, to jest podstawa naszego podejścia w firmie – dodaje Podhajska.
Takie podejście działa – z Davies pracownicy się nie zwalniają. Jak już tu się zatrudnią, zostają na lata.
Co jest dla ciebie ważne?
Coaching i konsulting biznesowy dla właścicieli i managerów firm, które chcą stać się organizacjami opartymi na wartościach ma się w Polsce coraz lepiej. Wiele polskich startupów i już istniejących przedsiębiorstw chce działać inaczej niż „wszyscy” i osiągać lepsze wyniki w biznesie. Marek Wzorek, executive i biznes coach, wykładowca i współzałożyciel firmy ecoCoach zauważa, że do zmiany najczęściej dążą właściciele firm, którzy chcą szybko rozwijać swoją firmę, ale również ci, którzy narzekają na brak zaangażowania pracowników.
Często w firmie są dwa niespójne systemy: zarząd i pracownicy. Mają różne wartości i cele, różną misję oraz wizję, a szeregowi pracownicy nie wiedzą, dlaczego robią to co robią – mówi Marek Wzorek. – W takim przypadku robimy audyt kultury organizacyjnej i badamy potrzeby nie tylko właściciela, ale i pracowników. Zmiana polega na pracy nad swoimi wartościami, każdego indywidualnie oraz wszystkich, jako firmy.
W stworzeniu biznesu przyszłości nie da się uciec od fundamentalnych pytań. W coachingowym podejściu kluczem jest odpowiedź na pytanie: co jest dla ciebie ważne w życiu? A także: Co jest ważne w życiu twoich pracowników? Jakie są potrzeby twoich klientów? Jeśli potrafią je sobie zadać właściciele przedsiębiorstwa, odpowiedź przełoży się na jego wartości. W Polsce, m.in. dzięki popularyzacji coachingu, coraz więcej osób zadaje sobie to pytanie i zmienia styl zarządzania w przedsiębiorstwach.
Stajemy się coraz bardziej świadomi tego, czym się kierujemy w życiu. Kiedy znamy nasze kluczowe wartości zaczynają one wspierać cele jakie sobie stawiamy, zamiast je torpedować. Możemy wtedy porzucić stare nawyki, które nam nie służą i wybrać nowe. Zaczynamy zarządzać wartościami świadomie. Zarówno w życiu osobistym jak i w firmie –
dodaje Wzorek.