Autor: Marta Frygier, dyplomowany fitoterapeuta współpracuje ze specjalistami w Polsce i za granicą, m.in. z Kliniką Medicor Cancer Centre oraz Instytutem Uncaria.

Na stres jesteśmy narażeni każdego dnia, ale na szczęście większość z nas potrafi radzić sobie z niewygodnymi sytuacjami. Jednak kiedy lęk będzie utrudniał nam codzienne funkcjonowanie, a w przypadku braku zagrożenia będziemy odczuwali silny stres, oznacza to, iż zaburzenia na bazie stanów lękowych są bardzo poważne i mogą doprowadzić do problemów ze zdrowiem.

Do głównych objawów lęku zaliczamy: ciągły niepokój, kołatanie serca, napięcie mięśniowe, szybki puls, ściskanie w gardle, pocenie się, bóle głowy, zaburzenia snu, napady paniki, ból w klatce piersiowej. Do tego, stany lękowe mogą powodować fizjologiczne zaburzenia w naszym organizmie. Silny niepokój mogą powodować: wypadanie płatka zastawki mitralnej, niski poziom cukru we krwi, problemy z układem hormonalnym czy też choroby nadnerczy. Te czynniki trzeba zdiagnozować i leczyć.

W jaki sposób CBD może pomóc w stanach lękowych?

W naszych organizmach, oprócz m.in. układu krwionośnego, pokarmowego czy centralnego układu nerwowego, mamy tzw. układ endokannabinoidowy. Układ ten tworzą m.in. receptory CB1 i CB2.  Receptory CB1 rozmieszczone są m.in. w mózgu, tkance tłuszczowej, mięśniach szkieletowych, wątrobie i innych narządach, a CB2 głównie na komórkach układu immunologicznego. Kiedy przyjmujemy kannabinoidy – ekstrakty CBD – organizm dąży do homeostazy, stanu zdrowia. Dzieje się to dzięki różnym mechanizmom, włącznie z ułatwieniem komunikacji międzykomórkowej między różnymi typami komórek. Dzięki bezpośredniemu oddziaływaniu kannabinoidów na receptory, CBD ma pozytywny wpływ także na układ serotoninowy. Przyjmując odpowiednie dawki ekstraktów CBD wpływamy korzystnie na receptory serotoninowe (m.in. 5HT1A) doprowadzając do zmniejszenia stresu, niepokoju, lęku.

Przeciwlękowe działanie CBD zostało potwierdzone najpierw u zwierząt, a następnie u ludzi. Naukowcy zebrali grupę chętnych osób, którzy zostali poddani tzw. Simulated Public Speaking (SPS). Kannabinoidy przyjmowane w odpowiednich dawkach przez ochotników przed, a także w trakcie przemówień, okazały się zbawienne w walce z silnym stresem i lękiem przed wystąpieniem publicznym. Aby potwierdzić tę tezę, badacze przeprowadzili skany mózgu osób poddanych eksperymentowi. Teza została potwierdzona. Co więcej, badanym zbadano także poziom hormonu stresu – kortyzol. Wyniki pokazały, że po zażyciu CBD kortyzol u tych osób znacznie się obniżył.

Jak stosować ekstrakt CBD w przypadku lęku?

Nie ma jednego sposobu dawkowania CBD. Różnimy się wiekiem, wagą, płcią i indywidualną wrażliwością na substancje aktywne. Dlatego każdy z nas zaczynając przyjmować ekstrakty CBD powinien kierować się następującymi zasadami:

1. Wybieramy preparat o średnim stężeniu – 5% dla dzieci i 10 % dla dorosłych. Wyższe stężenia stosujemy tylko w bardzo poważnych dolegliwościach zdrowotnych oraz u pacjentów onkologicznych.

2. Zawsze zaczynamy od jednej kropli, którą aplikujemy pod język i przetrzymujemy go tam przez około 1-2 minuty. W przyjmowaniu pod język chodzi o absorpcję substancji aktywnych z błony śluzowej. Podanie podjęzykowe sprawia, że kannabinoidy przechodzą do organizmu w bardzo szybkim tempie.

3. Przy każdej kolejnej aplikacji dodajemy kolejną kroplę. Zwiększamy dawkę o jedną kroplę do momentu, w którym zauważalne bedą: wyraźne rozluźnienie, wyciszenie, spowolnienie czy senność. Z czasem organizm, po wysyceniu substancjami aktywnymi oraz osiągnięciu homeostazy, będzie dążył do wyeliminowania dolegliwości zdrowotnych.

Uwaga! Po osiagnięciu indywidualnej wartości maksymalnej preparatu (ilości kropel), dalsze zwiększanie dawki spowoduje obniżenie działania terapeutycznego preparatu. Tak więc jeśli już osiągniecie w/w stan (rozluźnienie, wyciszenie…) nie zwiększajcie porcji, tylko skupcie się na regularnym przyjmowaniu CBD i cieszcie się pożądanymi objawami.

4. Preparat przyjmujemy co sześć godzin. Jeśli Wasz stan zdrowia nie jest bardzo zły, nie cierpicie z powodu epilepsji, silnych bóli, czy spastyczności mięśni, to czwartą dawkę możecie zażyć przed snem, żeby nie musieć wybudzać się w nocy.

W walce z zaburzeniami lękowymi pamiętajcie także o uzupełnieniu niedoborów, w szczególności witamin z grupy B. Udajcie się także do specjalisty medycyny żywienia, aby ustalić indywidualny plan odżywiania. Pomyślcie także o homeopatii, akupresurze oraz aromatoterapii. Możecie wspomagać się również mieszankami ziołowymi. Ukojenie przyniosą Wam kompozycje Ojca Grzegorza Sroki oraz Ojca Klimuszki. Przepisy poniżej.

Zioła na uspokojenie Ojca Grzegorza Sroki:

  • owoc dzikiej róży
  • koszyczek rumianku pospolitego
  • liść melisy
  • ziele krwawnika
  • korzeń arcydzięgla
  • ziele dziurawca
  • szyszki chmielu
  • korzeń kozłka
  • liść mięty pieprzowej

Łyżeczkę ziół zalać szklanką wrzącej wody, zaparzać 20 minut. Pić ciepłe 2 razy dziennie po 1/2 szklanki.

Zioła na wyczerpanie nerwowe Ojca Klimuszki:

  • koszyczek rumianku pospolitego
  • liść melisy
  • ziele dziurawca
  • kwiat pokrzywy
  • szyszki chmielu
  • korzeń cykorii podróżnika
  • korzeń lubczyka
  • korzeń kozłka
  • kwiatostan głogu
  • kwiat lawendy
  • korzeń arcydzięgla

Łyżkę ziół zalać szklanką wrzącej wody, odstawić na 3 godziny. Pić 2 – 3 razy dziennie po 1/2 szklanki przed jedzeniem.

Uwaga: Mieszanki nie są przeznaczone dla osób uczulonych na którykolwiek ze składników.

Życzę Wam dużo zdrowia, a jeśli macie pytania zapraszam do rozmowy.

Mgr Marta Frygier Herbis Medica
kontakt@herbismedica.com
+48503968981

Powyższe porady zostały opisane przez fitoterapeutę-zielarza (kod zawodu 323012) i nie są przeznaczone dla osób uczulonych na którykolwiek z wymienionych składników. Prezentowany materiał nie stanowi porady o charakterze medycznym, ma wyłącznie charakter informacyjny. Zawarte treści nie mogą być traktowane jako specjalistyczna porada medyczna, forma diagnozy lub zalecenia w zakresie leczenia. Autor oświadcza, że nie daje gwarancji przydatności treści oraz nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody będące konsekwencją korzystania z w/w treści. Użytkownik działa na własną odpowiedzialność a treści nie mogą być podstawą do jakichkolwiek roszczeń. W celu stosowania powyższego materiału udaj się do odpowiedniego specjalisty.

Autor: Marta Frygier, dyplomowany fitoterapeuta. Współpracuje ze specjalistami w Polsce oraz za granicą, m.in. z Kliniką Medicor Cancer Centre oraz Instytutem Uncaria, poszukując i poznając nowe właściwości roślin leczniczych. Jest zwolennikiem stosowania terapii naturalnych jako uzupełnienie konwencjonalnego leczenia. Jako propagatorka ziół i ziołolecznictwa poszukuje odpowiedzi na temat zdrowia nie tylko w medycynie konwencjonalnej, ale również holistycznej.