Mało kto wie, że konopie można spożywać w inny sposób, niż waporyzacja lub aplikowanie olejku pod błonę języka. Propozycji konsumpcji jest naprawdę wiele, a ich liczba rośnie z każdym dniem w mgnieniu oka.

Nasiona konopi można spożywać jako przekąskę do wieczornego filmu, dodatek do sałatek obiadowych albo traktować je jako bogate i pożywne źródło tłuszczów, białka oraz różnych minerałów, które świetnie sprawdzi się w diecie oraz sportowym trybie życia.

Spożywcze nasiona konopi tworzone są z odmiany konopi siewnych (Cannabis sativa L.). Jest to – jak wynika z nazwy – ta sama kategoria nadrzędna rośliny, co konopie indyjskie (Cannabis sativa indica), jednak oba są zupełnie innymi odmianami, które wbrew wszelkim stereotypom nie mają ze sobą wiele wspólnego. Cannabis sativa L. zgodnie z prawem UE zawiera śladowe, wręcz niewyczuwalne ilości substancji THC (czyt. tetrahydrokannabinol) – związku psychoaktywnego, którego wysokiego stężenia doświadczamy w konopiach indyjskich.

Oto 6 korzyści zdrowotnych z nasion konopi, które są udowodnione naukowo!


1. Nasiona konopi są niezwykle pożywne

Serce konopi – tak pieszczotliwie nazywa się nasiona tych kontrowersyjnych roślin. Nie tylko kiełkują z nich nowe życia, ale także wspomagają te już powstałe istnienia, ze względu na swoje nadzwyczajne walory prozdrowotne.

  • Nasiona konopi, jak orzechy – oba pokarmy są niesłychanie pożywne. Nie tylko z uwagi na właściwości oddziałujące na Twój organizm, ale też na łagodny, orzechowy posmak nasycający kubki smakowe.
  • Nasiona konopi zawierają ponad 30% tłuszczu. Są wyjątkowo bogate w dwa niezbędne kwasy tłuszczowe – kwas linolowy (omega-6) i kwas alfa-linolenowy (omega-3). Ponadto w ich składzie znajdziemy także kwas gamma-linolenowy, posiadający korzyści zdrowotne.
  • Nasiona są bogatym źródłem białka – ponad 25% ich całkowitej liczby kalorii pochodzi właśnie z niego! To znacznie pokaźniejszy wynik niż w przypadku podobnych pokarmów, takich jak nasiona chia i siemię lniane, których kalorie stanowią 16–18% białka.
  • Ponadto, nasiona konopi są również doskonałym źródłem witaminy E i minerałów, takich jak fosfor, potas, sód, magnez, siarka, wapń, żelazo i cynk.

 2. Nasiona konopi mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca

Choroba serca jest główną przyczyną zgonów na świecie. Co ciekawe, jedzenie nasion konopi może zmniejszyć ryzyko ich występowania ze względu na zawartość dużej ilości aminokwasu argininy, która wytwarza tlenek azotu w Twoim organizmie. Tlenek azotu jest cząsteczką gazu powodującą rozszerzenie naczyń krwionośnych i rozluźnienie, co zaś prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi oraz zmniejszenia ryzyka chorób serca i układu krążenia.

Kwas gamma-linolenowy znajdujący się w nasionach konopi, o którym zresztą już wspominaliśmy, jest także powiązany ze zmniejszonym stanem zapalnym, co potencjalnie może zmniejszać ryzyko chorób,  takich jak choroby serca.

 

Co na to badania?

3. Nasiona i olej konopny mogą walczyć z zaburzeniami skóry

Czy wiesz, że kwasy tłuszczowe mogą wpływać na odpowiedzi odpornościowe w Twoim ciele? Badania sugerują, że układ odpornościowy każdego z nas zależy od równowagi kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3.

Jak już wiemy – nasiona konopi są dobrym źródłem wielonienasyconych i niezbędnych kwasów tłuszczowych. Posiadają w przybliżeniu stosunek 3:1 omega-6 do omega-3, co jest zakresem optymalnym.

Ponadto, badania wykazały, że podawanie oleju z nasion konopi osobom z egzemą może poprawić poziom niezbędnych kwasów tłuszczowych we krwi. Łagodzi również suchą skórę, niweluje uczucie swędzenia i zmniejsza zapotrzebowanie na medykamenty stosowane w celu polepszenia kondycji skóry.

 

Zobacz także: Oleje konopne, a olejki konopne – czym się różnią?

nasiona konopne

4. Nasiona konopi są doskonałym źródłem białka roślinnego

Około 25% kalorii w nasionach konopi pochodzi z białka, którego jest stosunkowo dużo w ich składzie.  To znaczy, że dostarczają podobną ilość białka jak wołowina i jagnięcina – 30 gramów nasion dostarcza w przybliżeniu 11 gramów białka.

Z racji takiego natężenia, nasiona konopi uważane są za kompletne źródło białka. Oznacza to, że ​​zapewniają wszystkie niezbędne do funkcjonowania aminokwasy. Jest to niesamowicie rzadka zaleta ze względu na to, że Twój organizm nie może samodzielnie wytwarzać niezbędnych aminokwasów, musząc je pozyskiwać z diety, a kompletne źródła białka są w królestwie roślin rzadkością.

Nasiona konopi zawierają znaczne ilości aminokwasów metioniny i cysteiny, a także bardzo wysoki poziom argininy i kwasu glutaminowego.

Na koniec tylko dodamy ciekawostkę, że białko konopne jest bardzo dobrze trawione przez organizm – lepiej niż białka z wielu innych ziaren, orzechów i roślin strączkowych.

 

5. Nasiona konopi mogą zmniejszyć objawy PMS i menopauzy

Do 80% kobiet w wieku rozrodczym może cierpieć z powodu objawów fizycznych lub emocjonalnych spowodowanych zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS).
Objawy te są najprawdopodobniej spowodowane wrażliwością na hormon wydzielany w przysadce mózgowej – prolaktynę.

Okazuje się, że kwas gamma-linolenowy (GLA) obecny w nasionach konopi, wytwarza prostaglandynę E1, która zmniejsza działanie prolaktyny.

W badaniu przeprowadzonym z udziałem kobiet z zespołem napięcia przedmiesiączkowego przyjmowanie 1 grama niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych – w tym 210 mg GLA – dziennie spowodowało znaczny spadek objawów. Ponieważ nasiona konopi są bogate w GLA, kilka badań wykazało, że mogą one również pomóc w zmniejszeniu objawów menopauzy. Ponadto – choć dokładny proces nie jest znany – GLA w nasionach konopi może regulować nierównowagę hormonalną i stany zapalne związane z menopauzą

 

6. Niełuskane nasiona konopi mogą pomóc w trawieniu

Błonnik to niezbędna część diety – jest nieodłącznie związany z lepszym zdrowiem trawiennym.

Niełuskane nasiona konopi są dobrym źródłem zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego błonnika, zawierającego odpowiednio 20% i 80%. Ich rozpuszczalne włókno tworzy w jelicie substancję żelową, która jest cennym źródłem składników odżywczych dla pożytecznych bakterii trawiennych, a także może zmniejszać skoki cukru we krwi i regulować poziom cholesterolu.

Natomiast nierozpuszczalny błonnik zwiększa objętość stolca oraz może pomóc w przepływie pokarmu czy odpadów przez jelita. Jest to również związane ze zmniejszonym ryzykiem cukrzycy.

Jednak łuskane nasiona konopi – znane również jako serca konopi – zawierają bardzo mało błonnika, ponieważ usunięto im skorupę, która gromadziła jego obfitą część.

Podsumowanie

Chociaż nasiona konopi, to nowość na naszym rynku, to już cieszą się popularnością wśród konsumentów.  Są bogate w zdrowe tłuszcze, białko i kilka innych, równie cennych minerałów, co zachęca do wypróbowania w kuchennej pasji, podczas zdrowej diety albo na kanapie przed telewizorem. Wybór należy do Ciebie!

 

Bądź pewien tego, co kupujesz! Zdobądź nasiona konopne na stronie marki DobreKonopie.pl, wytwarzane z rosnących na polach południowej Polski konopi siewnych. Wybierz produkty godne zaufania.

Nasiona konopne dostępne w trzech wariantach możesz kupić, klikając > tutaj <

 

Ciesz się chwilą z nami i zyskaj 15% rabatu na zakupy w naszym sklepie

Zapisz się, a raz na dwa tygodnie otrzymasz od nas dawkę wiedzy o świecie CBD.

Bądźmy w kontakcie, miłego dnia.

Dziękujemy za zapisanie się na nasz newsletter! Już wkrótce otrzymasz e-mail z kodem rabatowym. Sprawdź swoją pocztę!